«به نام آفریننده»
پنجشنبه, 06 ارديبهشت 1403
sms: +98 30005377777753
سایت جدید

برآورد اولیه هندسه مطلوب برای دیوار حائل

 
برای یک دیوار حائل با ارتفاع مشخص هندسه های متفاوتی می توان ارائه نمود. از مقاطع ناپایدار تا مقاطع غیر اقتصادی. بهترین مقطع همواره مقطعی است که تمام ضوابط آیین نامه ای را تأمین نموده و حداقل هزینه را در پی داشته باشد.
برخی مهندسان در تخمین اولیه هندسه دیوار حائل مشکل دارند. به این ترتیب که یا مقطع پیشنهادی شان ناپایدار از آب در می آید و یا این که بیشتر از دیوار حائل طره ای (که با اعضای خمشی خاک را نگه می دارد) چیزی شبیه دیوار وزنی طراحی می کنند.
گاهی در پی تنش کششی به وجود می آید. برای رفع تنش کششی به نحوی هندسه را تغییر می دهند که (مثلاً) در برابر لغزش ناپیداری ایجاد می شود. گاهی بیش از حد یک عضو خمش تحمل می کند و ... خلاصه هر جا را که آباد می کنی جای دیگری خراب می شود.
 تکرار این محاسبات و به نتیجه نرسیدن ملال آور است.
نرم افزار Retaining Wall به دو شیوه در این موضوع به شما کمک خواهد کرد:
روش اول:
دیواری به صورت پیش فرض در نرم افزار وجود دارد. وقتی می خواهید هندسه دیوار حائل را تعیین کنید، پنجره ای که باز می شود مقادیر پیش فرضی را در خود دارد. این هندسه تاحد زیادی برای بارگذاری زلزله مطلوب است و شما می توانید با تغییرات اندک دیوار مشابه طراحی کنید.
Retaining wall : نرم افزار تحلیل و طراحی دیوار حائل بتن مسلح Retaining wall : نرم افزار تحلیل و طراحی دیوار حائل بتن مسلح
روش دوم:
روش دوم این است که پس از تعریف مشخصات مصالح از منوی Analyze یکی از گزینه های Quick یا Quick with Earthquake را انتخاب کنید. با کلیک بر روی این زیرمنوها پنجره تعیین هندسه دیوار باز می شود. با این تفاوت که کادر Quick Analysis هم اکنون فعال است.
این گام ها را طی کنید:
1) در پنجره Current Section of Wall بر روی زبانه Soil Stress کلیک کنید. این کار اختیاری و وابسته به سلیقه شماست.
2) در پنجره تعریف هندسه دیوار (Geometry of Retaining Wall) و از کادر Quick Analysis بر روی Select Parameter کلیک کرده و یکی از پارامترهای هندسی دیوار حائل را انتخاب کنید.
3) عدد سمت راست Select Parameter گام تغییرات و به صورت پیش فرض 0.1 است. شما می توانید آن را تغییر دهید.
4) با کلیک کردن بر روی دکمه های + و - بلافاصله مقادیر ضرایب اطمینان و تنش خاک پی در پنجره Current Section of Wall نمایش داده می شود. با هر بار کلیک کردن بر روی دکمه های + و - این نتایج بلافاصله نشان داده می شوند.
Retaining wall : نرم افزار تحلیل و طراحی دیوار حائل بتن مسلح Retaining wall : نرم افزار تحلیل و طراحی دیوار حائل بتن مسلح
5) اگر لازم است با پارامترهای دیگر هم این تغییرات را بررسی کنید.
6) وقتی هندسه مناسب را بدست آوردید،  حتماً باید پس از کلیک بر روی دکمه OK و بستن پنجره، از منوی Analyze با انتخاب زیرمنوهای Full with Earthquake یا Full without Earthquake تحلیل را به صورت کامل انجام دهید.
 
 

درج یک دیدگاه جدید در این زمینه ...

نظرات شما بزرگواران در سایت قدیم منتشر نمی شود. لطفاً به سایت جدید مراجعه فرمایید.

نرم افزارهای عمرانی گروه ثانیه دارای تأییدیه فنی از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور با شماره شناسایی 206123 و گواهی ثبت از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره شناسنامه 058179-01017-8 بوده و مشمول قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای می باشند.
 خاطرتان
همیشه آسوده است!

گروه ثانیه نرم افزارهای خود را پشتیبانی می کند مطمئن
تصمیم می گیرید!